Vant 50.000 med huske-app

Publisert

Å huske å ta medisinen kan være en utfordring for både gammel og ung. DIPS ga 50.000 kroner i premie til fem studenter som har utviklet en app som kan hjelpe hukommelsen

 

– En flott anerkjennelse, sier Jarle Våtvik som i pur glede spiller luftgitar på gigantsjekken fra DIPS ASA. Han var ikke oppmerksom på at DIPS fantes før studiekameraten kom over oppslaget om DIPS sin programmeringskonkurranse under et opphold på SINTEF. – Appen som vi har utviklet stammer fra idébanken til Sykehuset Østfold, som vi har vært så heldige å få samarbeide tett sammen med. Vi har alle svært gjerne lyst til å ta appen videre til et konkret produkt, men ennå er den på konseptstadiet, sier Våtvik.

Studenter holder godt på vinnersjekken

Studentene holder godt fast på vinnersjekken, Foto: Krysspress

 

Interaksjonsdesign

De har skjønt at appen har godt potensiale, basert på de solide tilbakemeldingene de har fått på den. Først ved Høgskolen i Østfold, og senere nå fra DIPS. nAv pur glede spiller Jarle Våtvik luftgitar på gigantsjekken fra DIPS ASA. Foto: Daniela Blauhut, Høgskolen i Østfold Vinnerlaget utdanner seg innen industriell design ved Avdeling for ingeniørfag på Høgskolen i Østfold, og arbeidet de vant med er gjort i faget interaksjonsdesign. «Husk»-appen skal enkelt og greit minne deg om å ta medisin til riktig tid. Noe som det kan være greit å få hjelp til, uansett om hukommelsen fungerer som normalt eller ikke. DIPS ASA ser verdien av å arrangere konkurranser som denne, blant annet for å rekruttere fagfolk til sitt arbeid og for å markedsføre seg i studentmiljø. Årets jury har bestått av sjefsarkitekt Sigurd From, produktsjef Tomas N. Alme, UX-leder Line Ånderbakk Olsen og produktansvarlig for mobile løsninger Ronny Sletteng. De ble alle imponert både over idé, design og funksjonalitet. – Konkurransen fikk stor oppmerksomhet og vi mottok mange henvendelser. Til sist hadde vi fem spennende bidrag som kjempet om førstepremien. Studentene bak «Husk» var absolutt best både på kategoriene brukervennlighet og nytteverdi for pasient og helsevesen. Samtidig har den godt potensiale for å kunne videreutvikles til et reelt marked, forteller juryleder Sigurd From.

 

Mann spiller luftgitar i ren glede

Jarle Våtvik spiller luftgitar i ren glede, Foto: Krysspress

 

Testet på brukere

Studentene har fått teste ut skjermbildene og hvordan de fungerer på vanlige brukere. – Det har vært en viktig del av prosessen, slik at vi vet at appen blir forstått av de som skal bruke den, forklarer Våtvik. Også Høgskolen i Østfold er naturlig nok svært tilfreds med anerkjennelsen både til studentene og til Daniela Blauhut, som har undervist og veiledet studentene i arbeidet med app´en. – Slike utmerkelser er viktig med tanke på synlighet og markedsføring, for å få kontakt med og oppdrag fra eksterne bedrifter eller institusjoner, og prisen virker også motiverende for andre studenter, sier Wenke Fossen, lektor i industriell design ved Høgskolen i Østfold. – Dette gir oss en tilbakemelding om at oppgaven er god og at læringsutbyttet av faget er godt. Tematikken for oppgaven er dessuten viktig innenfor helse- og omsorgsteknologi, hvor vi jobber tverrfaglig både med Avdeling for informasjonsteknologi og Avdeling for helse- og sosialfag. Vi håper appen kan realiseres og at den virkelig kommer til nytte for pasientene og helsevesenet, slik intensjonen med konkurransen var, sier Fossen. Prisvinnerne er nå i gang med andre prosjekter. Noen er i gang med videre utdanning eller har gått ut i jobb. Samtlige fikk øynene ekstra opp for det DIPS ASA kan tilby av muligheter. – DIPS virker veldig spennende. Absolutt en interessant arbeidsplass, sier Jarle Våtvik.

Relatert